fredag 8. mars 2013

Deer and Doe Belladone

Vinterferie. Hyttetur med ski, snø, tre voksne og fem barn. Og symaskin. Et par dager før vinterferien kom det nemlig mønster fra Deer&Doe i posten. Jeg hadde sett innom flere ganger, for det var utrolig mange fine kjoler sydd etter disse mønstrene. Problemet var bare at sømbeskrivelsen var på fransk. Endelig har de altså bestemt seg for å omsette dem til engelsk, og da ble det fart i Paypalkontoen min. Mønstrene mine kom kjapt, det tok bare fire dager. Jeg kjøpte Belladone og Pavot, og Belladone ble altså hytteprosjekt. Jeg klipte kjolen før jeg dro siden det er begrenset plass til slike aktiviteter på hytta. Den er sydd i svart lett lin fra S&S, og jeg er ganske fornøyd med resultatet. Kjolen var mye mer lettsydd enn det den kanskje ser ut som, og kantebåndavslutninger gjør at finishen går fort. Mønstrene er trykket på tykt papir, noe som gjør at de er lette å tegne av. Ganske rød i ansiktet etter skituren, men jeg fikk da i alle fall dratt hårbørsten gjennom håret... Det beste med kjolen er selvfølgelig ryggen: Fasongen er bare helt utrolig fin, og jeg er litt småforelsket. Det eneste "problemet" er at den nydelige ryggen gjør at kjolen blir veldig gjenkjennelig, noe som gjorde at jeg først tenkte at det kanskje bare ville bli denne ene. Men nei da! På bloggen til Deer&Doe har de nemlig lagt ut en tutorial til en fantastisk rygg med hjerte: Siden jeg allikevel skulle bestille litt fra S&S, så la jeg ved et par meter babycord for å prøve meg på denne varianten. Jeg er litt spent på hvordan kjolen blir i et litt stødigere stoff, men jeg tror det blir veldig bra. Og når jeg først har tegnet rygg med hjerte, så kan jeg også sy en variant med hel rygg. Da blir det plutselig et mønster med mange variasjonsmuligheter! Pavot henger nesten ferdig på en henger, men i siste liten fant jeg ut at jeg MÅ fore den. Litt lei meg, for jakka blir akkurat sånn jeg tenkte, bare enda litt finere. Trøsten er at det er meldt snø framover, og dette er ikke en vinterjakke.