mandag 3. juni 2013

En datura topp, og en katastrofe

Jeg har sydd ganske mange skjørt og kjoler, men har vært en smule i manko når det gjelder topper og bluser, derfor er det egentlig på toppen av prioriteringslista...
Da Deer and Doe kom med vårmønstrene, kjøpte jeg både skjørtet og Daturatoppen. Skjørtet ble sydd med en gang, men toppen ble liggende en stund siden den er ermeløs. Når sola kom fram, skjedde dette:


Så man finner fram en kjole som aldri ble brukt, og tar fram mønster og saks. Her er resultatet av min første Datura:



Skulle flyttet innsnittene fem centimeter ned, men jeg liker den. Luftig og lett, og veldig kul med utskjæringene ute. Knappene bak er heller ikke noe aber...
Den var ikke så vanskelig å sy, det var bare å konsentrere seg bittelitt mens jeg sydde på kantebåndet oppe. Trooor det var fire mønsterdeler til den uten krage (min variant), og fem deler til den med krage. Siden den øverste delen er dobbel, er armhullene nydelig på et blunk.

Blir den brukt igjen? Jupp. Absolutt, dersom det blir en varm sommerdag!

Kommer jeg til å sy flere?
Absolutt. Kanskje en ensfarget med Peter Pan krage? Og så får man vel bite i det søte eplet og bestille seg reglissekjolen med en gang? Tror det egentlig er min fasong:


Sjekk googlebildesøket....
https://www.google.no/search?q=reglisse+deer+and+doe&safe=off&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ei=O9msUaiTJMqB4gSGgoEQ&ved=0CAcQ_AUoAQ&biw=1375&bih=814


Så til katastrofen. I en syalong inne på sykroken skal det syes bluse. Det passer jo supert akkurat nå, så da lastet jeg ned en nyyyydelig topp fra Salme patterns og satte i gang med liv og lyst.
Yeah right! Hva mener du feil fasong og feil stoff???
Slik ser den ut hos salme:

Og slik ser den ut på en person med F-cup:




For liten over puppene, skuldrene er for langt ute og resten av toppen ser ut som en sekk. Jeg vet ikke hvor jeg skulle begynne for å fikse den. "heldigvis" er det samme respons jeg fikk fra sykroken da jeg la ut bilde, så da tror jeg bare at jeg lar denne skli ubemerket ned i søpla... Mulig hadde den sett bedre ut om jeg hadde laget en størrelse større rundt puppene, tatt skuldrene inn et par størrelser, og så lagt til en innsving under puppene igjen. Og sydd den i et annet stoff. Men for å være ærlig er jeg såpass misfornøyd at jeg tror jeg bare legger vekk mønsteret. Det er mye annet der ute!


Note to self: Hanne. Du sitter og tegner av Crescent fra Megan Nielsen. Den har heller ikke innsnitt. Det er en viss sjanse for at det blir like katastrofalt?

Svar: Jammen. Den er jo så fiiiiin!! Jeg MÅ prøve, i alle fall...

1 kommentar:

SiKaLo sa...

Datura'en din er kjempefin!! Liker så godt rødprikkete stoff, smart å bruke en gammel kjole til noe så fint!
Den Salme sier vi ikke mer om ;)
Men gleder meg til å se Crescent!